Mata pelajaran; Matematik
Kelas: 2 Fokus
Tarikh: 13 April 2012
Masa: 4.10 petang-4.40 petang (30 minit)
Bilangan murid: 35 orang.
Bidang Pelajaran: Nombor dan Operasi
Tajuk: Tolak
Objektif: Di akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid-murid akan dapat:
i) Menolak sebarang dua nombor hingga tiga digit tanpa menumpul semula.
Pengetahuan sedia ada:
i) Murid-murid telah mengetahui maksud pengumpulan. (tambah)
Bahan:
Benda-benda maujud, kad gambar, lembaran kerja kumpulan, lembaran kerja individu.
Nilai: Semangat bekerjasama dalam aktiviti kumpulan
Kemahiran:
Menolak sebarang dua nombor.
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan | |||||||||||||||||||
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||||||||||||||||||||
Set Induksi | 1. Murid-murid memerhati dan menganalisa objek yang ditunjukkan. 2. 3 bola dikeluarkan -pengurangan (tolak) 12 – 3 = 9 | 1,Guru menyoal: “Berapakah bilangan bola semuanya? 2. Guru mengambil 3 biji bola. Soalan guru: “Adakah bilangan bola bertambah atau berkurang?” 3. Apakah operasi yang sesuai digunakan untuk menerangkan pengurangan tersebut? 4. Guru menjelaskan ayat matematik yang sesuai. | 1.Murid-murid memberi respon pada pertanyaan guru. 2. Murid-murid membilang semula dan menjawab pertanyaan guru. 3. Murid-murid memberi respon pertanyaan guru. | | ||||||||||||||||||
Perkembangan: Langkah 1 Langkah 2 | Menolak sebarang dua nombor hingga tiga digit tanpa mengumpul semula. Contoh: a)342 – 32 = ______
b) 458 – 312 = ____
1. Murid-murid menyelesaikan contoh-contoh soalan dalam kumpulan. 2. Bincangkan jawapan bagi setiap kumpulan secara kelas. | 1. Guru membimbing murid-murid menyelesaikan operasi tolak dalam bentuk lazim ke dalam petak yang disediakan. 1. Guru mengedarkan contoh soalan dalam kad manila dan arahkan murid-murid berbincang serta menyelesaikan soalan. 2. Guru mengarahkan wakil kumpulan menunjukkan hasil kerja mereka ke hadapan kelas dan sama-sama menyemak jawapan. | 1.Murid-murid memerhati dan cuba memahami penerangan guru. 1. Murid-murid berbincang dalam kumpulan dan menyelesaikan soalan yang diberi. 2. Wakil kumpulan menunjukkan hasil kerja mereka di hadapan kelas. | | ||||||||||||||||||
Penutup | Menjawab soalan-soalan latihan dalam lembaran kerja. | Guru mengedarkan kertas lembaran kerja dan arahkan murid-murid menjawab soalan latihan yang diberi. | Murid-murid menjawab soalan-soalan latihan dalam lembaran kerja. | Sila rujuk “Lampiran lembaran kerja” |
No comments:
Post a Comment